loading...
اشپزی
ساسان بازدید : 165 سه شنبه 08 بهمن 1398 نظرات (0)

طرز تهیه “آجیل پلو”

 

مواد لازم برای آجیل پلو مخصوص
گردو ، بادام ، فندق ، بادام هندی و پسته : از هر کدام 100 گرم
پیاز خلال و سرخ شده:پنج عدد
برنج:یک کیلوگرم
مرغ یا گوشت:یک کیلوگرم
روغن مایع  ،نمک و زعفران: به میزان لازم
کشمش :100 گرم
کره :100 گرم

 

 

طرز تهیه آجیل پلو مخصوص
گوشت یا مرغ را به همراه پیاز ، کمی نمک و مقداری آب بپزید . برنج را بشویید و 2 -3 ساعتی در آب و نمک خیس دهید .

در این فاصله هر یک از آجیل ها را به صورت جداگانه با پیاز داغ و کره تفت دهید و کنار بگذارید.

برنج را طبق معمول آبکش کنید و دم دهید.

 بعد از اینکه برنج پخت ، آن را با گوشت پخته شده به صورت لایه لایه در ظرف بکشید و در آخر آجیل ها را روی برنج بکشید و طرح دهید .

در آخر هم روی برنج روغن داغ بریزید. 

 

نکاتی در مورد تهیه ی آجیل پلو: 
برای تهیه آجیل پلو باید میزان آجیل ها یکسان باشد.
اگر آجیل ها خیلی بزرگ هستند باید آن ها را خرد کنید.
از هر کدام از آجیل ها که خوشتان نمی آید میتوانید آجیل دیگری جایگزین کنید.
استفاده از دارچین طعم برنج را بهتر خواهد کرد.
از هر برنجی میتوان این پلو را تهیه کرد.
اگر از گوشت قرمز استفاده کردید زمان پخت آن طولانی تر خواهد بود.


نکات تکمیلی در مورد آجیل پلو
پُلو در آشپزی ایرانی، آشپزی آذربایجان،[۱] ترکیه،[۲] ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می‌شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، پخت می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی خوراک‌ها نیز ممکن است پس از پخت کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می‌کنند. همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

 


مرحله به مرحله درست کردن “اکبر جوجه”

اکبر جوجه یک طعم متفاوت نسبت به همه ی جوجه ها دارد که به جرات می توان گفت این غذا بسیار لذیذ می باشد اما به شرطی که اصولی و طبق دستور پخت حرفه ای طبخ شود.

ما را در ادامه این مطلب از بخش آشپزی مجله اینترنتی نمناک همراهی کنید تا طرز پخت اکبر جوجه را برای شما بیان کنیم :

 

 

مواد لازم اکبرجوجه
جوجه ی مرغ :یک کیلوگرم
رب انارشیرین یا ملس :2 پیمانه
لیموترش :1 کیلوگرم
زعفران دم کرده :3 قاشق غذاخوری
روغن مایع :3 پیمانه
نمک و فلفل :به مقدار کافی

 

طرز تهیه اکبر جوجه


جوجه مرغ را تمیز کنید و از وسط به دو تکه تقسیم کنید.سپس در مقداری نمک ، فلفل ، زعفران و آبلیمو بخوابانید تا به مدت چند ساعت در این محلول بماند. بعد از سپری شدن این زمان در یک تابه ی تقریبا گود مقداری روغن بریزید تا گرم شود.

بعد  جوجه ها را از سمتی که پوست دارند در آن قرار دهید و در تابه را ببندید تا جوجه ها با حرارت کم آب بندازند و پخته شوند و وقتی آب آن بخار شد با همان حرارت کم بگذارید دو طرفجوجه ها طلایی رنگ شوند.سپس آنها را از روغن بیرون بیاورید و روی آنها رب انار بریزید تا خوش طعم تر شوند. اکبر جوجه خوشمره و لذیذ را با برنج کته زعفرانی میل کنید و با ریختن مقداری رب انار روی برنج از خوردن این غذای لذیذ، لذت ببرید.

نکته

تفاوت اول این غذا با جوجه کباب زعفرانی، آن است که پیاز و زعفران ندارد؛ اما اگر دوست داشتید می توانید زعفران و پیاز هم  به آن بزنید چون خوشمزه تر می شود.
تفاوت دوم این است که معمولا خورندگان این غذای محلی یک کاسه رب انار هم کنار دستشان بگذارند و به عنوان سس و مزه غذا از آن استفاده کنند.
اصولا که اکبرجوجه را با پلو زعفرانی می خورند. هرچند پلو سفید هم بد نیست. اما برای درست کردن پلو زعفرانی، باید پلو را کته درست کنید. اگر چنین قصدی داشتید یادتان باشد وقتی آب برنج در حال حباب زدن است، زعفران دم کرده را اضافه کنید.
جوجه ها باید با پوست پخته و سرخ شوند.
برای تهیه اکبر جوجه اصل مازندرانی بهتر است از جوجه مرغ یک ماهه استفاده کنید.در غیر اینصورت باید از مرغ کوچک استفاده کنید.
جوجه ها باید به مدت 1 تا دو ساعت، با توجه با اندازهایشان ، در آب و روغن پخته و سرخ شوند تا خوشرنگ شوند. 
اکبر جوجه خوش طعم


طرز پخت “مانی پلو” 

مواد لازم برای مانی پلو

برنج 3 لیوان

زعفران دم کرده به مقدار لازم

لپه یک لیوان

کشمش پلویی 250 گرم

زرشک 75 گرم

گوشت گوسفند یا فیله گوساله 300 گرم (خرد شود)

رشته پلویی 200 گرم

پیاز داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

زیره سیاه یک قاشق چای خوری (به دلخواه)

روغن به مقدار لازم

 

با  همه چی همراه باشید

مواد لازم برای ته دیگ (در صورت دلخواه)

زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری

ماست معمولی یک لیوان

زردهٔ تخم مرغ یک عدد

 

“قلیه ماهی”

“سبزی پلو با ماهی

طرز تهیه مانی پلو

در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می کنیم).

 

لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد.

 

برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد).

 

در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زردهٔ تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم.

 

کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم.

 

بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.

 

هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

نکات تکمیلی در مورد مانی پلو

 

پُلو در آشپزی ایرانی، آشپزی آذربایجان،[۱] ترکیه،[۲] ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می‌شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، پخت می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی خوراک‌ها نیز ممکن است پس از پخت کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می‌کنند. همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 631
  • بازدید کلی : 2,923